FONDEN TAGKÆRGAARD

De terapeutiske tiltag​

De terapeutiske tiltag består af;

  • Individuel kunstterapi en gang om ugen, eller efter den unges behov.
  • Ugentlig livshistoriearbejde med samtalepartneren.
  • Hver mandag er der “god start på ugen”.
  • Hver tirsdag er der fællesbeskrivelse.
  • Endeligt tilbydes de unge massage én gang om ugen

Kunstterapi​

De unge deltager i en individuel terapi, hvor der er mulighed for, at skabe en mere intim stemning, med plads til, at ”komme helt i dybden”, uden for mange forstyrrelser der kan påvirke hvad den unge mærker og siger. I den individuelle terapi skabes der et rum, hvor der kan arbejdes med de mere personlige ting – og når først det er sagt højt ét sted, bliver det lettere at sige i større sammenhænge. På den måde bliver terapien ofte springbrættet til nye tiltag og ”afsløringer” for den enkelte.​

Kunstterapi er en terapiform som åbner op for kommunikation med ubevidste sider af den unge, ved at aktivere fantasi og de skabende evner. Det kan være i form af tegning, maleri, skrivning, rumlig formgivning eller brug af rekvisitter som symbolbærere.

​Den unge er måske vant til, at skulle forklare hvilke følelser der er på spil, til pædagoger, sagsbehandlere og andre voksne, men i kunstterapien begynder processerne ofte uden ord, og på den måde kan der opnås uventede og værdifulde indsigter for den enkelte. Livet, rødderne – det den unge rummer – får et udtryk, og der kan skabes ny kontakt til nogle skjulte ressourcer, som bevidstgøres i den efterfølgende samtale.​

Livet er en kunst, vores livshistorie er unik – og den er vores ballast på godt og ondt (Annette Friborg).​

Livshistorie

Den unge vil få tilknyttet en fast samtalepartner, som varetager den primære kontakt til familien, den unge og varetager livshistoriearbejdet med den unge.

​Vi tror på, at den unge profiterer af tæt voksen kontakt, og det deraf opbyggede kendskab til hinanden. På den måde bliver det lettere for den unge, at holde sig i det samarbejdsvillige humør og påbegynde den personlige udvikling, som er essensen for anbringelsen. Ligesom det bidrager til en ”familie-lignende” situation, hvor den unge har én primær voksen at knytte sig til.​

Fællesbeskrivelse

Alle unge deltager i det, som vi kalder ”dialog”, hvor der drøftes emner med udgangspunkt i den unges egen situation, og med fokus på personlige eller fællesskabets problemstillinger og ressourcer.

Eksempel på emner:

  • Løgne og Sandheder. Hvide løgne, historier, og halve sandheder.
  • Samvittighed. Hvad er det? Hvor kender du det fra? Har du det? Tør du have det?
  • Siden du var ny på Tagskægget, Tagkærgaard, Tagstenen eller Tagkvisten: Hvad har du forandret? Hvad har du i øjeblikket fokus på?
  • Kærester, kærlighed, det andet køn, hvordan bør det være? Hvad kender du selv til?
  • Kærester, kærlighed, det andet køn, hvordan bør det være? Hvad kender du selv til?
  • Hvad bruger du de andre til: Hvis du vil i misbrug, hvem går du så til? Hvis du vil lave rav i den?
  • Signaler: Hvordan og hvad signalerer du? Hvilke signaler sender misbrugere? Har du dem stadigvæk?
  • Dit forhold til familien da du havde et misbrug – og nu som clean.​

Pædagogisk massage​

Vi har erfaret, at det er vigtigt, at få ro på både den fysiske og mentale spændingstilstand, der opstår efter et misbrug. Massagen er her en givende metode, hvor massagen kan opleves som ”forkælelse” af den unge, ligesom det styrker den unges kropsbevidsthed.

I misbrugstiden har fysisk kontakt typisk været af seksuelle eller voldelig karakter, og massagen kommer derfor til at blive et eksempel på en positiv fysisk kontakt, hvor den unge oplever omsorg uden forpligtigelser – på den måde kan massagen udfylde et tomrum, og den unge kan opleve det som en måde at genetablere en god kontakt til nogle rolige sider.​